Today’s reading from Jeremiah, Israel’s sorrowful and
suffering prophet, whose readings usually signal and
prepare us to hear Jesus’ Gospel suffering, is from
Jeremiah’s “Book of Consolation.” Jeremiah sets aside
traditional sorrow and instead bids God’s chosen people-
and us, as God’s baptized covenant people-to celebrate
the Lord’s miraculous “harvest”: “Shout with joy; exult;
proclaim your praise” (Jeremiah 31:7). In this “harvest,”
God declares Israel already “delivered,” while promising to
transform a “remnant” (31:7) into “an immense throng,”
“gathered from the ends of the world” (31:8).
Though these
people are still in need, Jeremiah declares their tears
already gone, replaced by God’s consolation and guidance
to living waters. As a fitting response, the great “Harvest
Psalm” makes us, at least spiritually, former “captives,”
whose joyous return feels like “dreaming” (Psalm 126:1).
Then, Mark’s Gospel-again-shows the prophetic vision
for the world fulfilled as Jesus heals, and we ourselves
are once again challenged to live more faithfully our
baptismal covenant.
Sightless Bartimaeus' Vision
At first, Bartimaeus is not yet “on the way”—Mark’s
“Gospel code” for Jesus’ journey to Jerusalem and our
journey of discipleship—but at least near the way, “by the
roadside” (Mark 10:46). Still only on the sidelines,
Bartimaeus cries out what becomes Christianity’s “Jesus
Prayer”: “Jesus, son of David, have pity (most translations,
mercy) on me” (Mark 10:47–48). Sightless, Bartimaeus is
nonetheless fearless: “many rebuked him, telling him to be
silent” (10:48). Sightless, Bartimaeus is already insightful:
“son of David” acclaims Jesus Messiah. Seen in the
context of baptism and discipleship, sightless
Bartimaeus’ response resembles both journey to
baptism as catechumen and pilgrimage from
baptism as what Pope Francis calls “missionary
disciples.”
Trigésimo Domingo del Tiempo Ordinario
La lectura de hoy de Jeremías, el profeta doliente y
sufriente de Israel, cuyas lecturas suelen señalar y
prepararnos para escuchar el sufrimiento de Jesús en el
Evangelio, procede del “Libro de la Consolación” de ; quien
deja de lado el dolor tradicional y, en cambio invita al pueblo
elegido por Dios, y a nosotros como pueblo bautizado de la
alianza de Dios, a celebrar la cosecha milagrosa del señor:
“Griten con alegría, aplaudan, proclamen su alabanza”,
(Jeremías 31:7). En esta “cosecha”, Dios declara que Israel ya
está liberado, al tiempo que promete transformar a un
“remanente” en una multitud inmensa, “reunida desde los
comienzos del mundo” (31:8).
Aunque este pueblo sigue
necesitado, Jeremías declara que sus lágrimas ya han
desaparecido, sustituidas por el consuelo y la guía de Dios
hacia las aguas vivas. Como respuesta adecuada, el gran
“Salmo de la cosecha” nos hace, al menos espiritualmente,
en antiguos “cautivos”, cuyo retorno gozoso se siente
siempre como un como un “sueño” (Salmo 126:1). A
continuación, el Evangelio de Marcos, de nuevo, muestra la
visión profética para el mundo que se cumple cuando Jesús
cura, y nosotros mismos volvemos a hacer desafiados a nivel
más fielmente a nuestra alianza bautismal.
La Visión del Invidente Bartimeo
Al principio, Bartimeo no está todavía “en el camino”, el
“código evangélico” de Marcos para el viaje de Jesús a Jerusalén
y nuestro viaje de discipulado, pero al menos está cerca del
camino, “al borde del camino” (Marcos 10:46). Todavía al margen,
Bartimeo grita lo que se convierte en la “Oración de Jesús” del
cristianismo: “Jesús, hijo de David ten piedad (la mayoría de las
traducciones usan la palabra misericordia) de mí”
(Marcos 10:47–48). Sin vista, Bartimeo no tiene miedo: “muchos
le reprendían diciéndole que se callara” (10:48). Sin vista, Bartimeo
es ya perspicaz: “hijo de David” aclama a Jesús Mesías.
Vista en el contexto del bautismo y del discipulado, la
respuesta del invidente Bartimeo se asemeja tanto al
viaje hacia el bautismo como catecúmeno como a la
peregrinación desde el bautismo como lo que el Papa
Francisco llama “discípulos misioneros.”
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